BENCH-TRAINING voor de (rescue-)hond

• Een bench is zeker niet zielig voor de hond en zeker geen "gevangenis"

• Een goede training is belangrijk voor gewenning.

• Een bench is een veilige plek en voor u ook prettig indien u een poosje de deur uit moet.

• Voor veilig vervoer in de auto,
    b.v. mee op vakantie

• Voor herstel na ziekte/operatie

Juist daarom is BENCH-TRAINING belangrijk

Wij hebben u uitgelegd, binnen deze Handleiding Rescue-hond, hoe belangrijk de "rustplek" is voor uw hond.

De rustplek dient een fijne ontspannen plek te zijn op een rustige plek in het woongedeelte.

De hond wilt ook graag in uw gezelschap zijn en daarom adviseren wij zowel een bench als ook een mand  aan te bieden binnen uw woonruimte zodat de hond  zelf kan kiezen,   gezellig bij u in de buurt te zijn of toch de rust op te zoeken.

Commando "Plaats" is van belang als uw hond "stress-signalen" laat zien.
Op dat moment begeleid u de hond rustig naar "de rustplek" om prikkels te verwerken.

Een hond vindt het nu eenmaal fijn om meerdere fijne plekjes in huis te hebben, echter de "Rustplek" is  heel belangrijk voor de momenten dat de hond zelf rust zoekt  of rust nodig heeft (stress

• Stel de hond kent onder tussen de bench en kent ook commando "Plaats"

• De hond kent ondertussen het ritme van zijn nieuwe huishouding, laat een ontspannen houding zien. .

• De hond is ondertussen minimaal rond de 3 a 4 weken bij u.  De hond heeft geleerd  dat u goede bedoelingen heeft en reageert niet meer onzeker in huis.

LET OP:
    Sommige honden vragen meer tijd voor gewenning binnen het nieuwe gezin, dit is dan ook een indicatie. Eerder adviseren wij niet.

• U merkt dat de hond zelf zijn bench opzoekt en als een prettige plek ervaart.

• Vanaf dat moment kunt u rustig aan de bench-training oppakken

De bench mag nooit als strafplek worden gebruikt,

De Training:

1. Bench-training is een belangrijke training
    Zorg er daarom voor dat het voor zowel u als voor uw hond een leuke ervaring is.
  2. Op het moment van de oefening, dient de hond ontspannen te zijn en al in de bench te liggen.

3. Zorg voor een positieve associatie, door gebruik te maken van een heerlijke kauw-snack of een Kong.

4. Ga zelf naast de bench zitten en na 5 a 10 minuten, sluit u het deurtje voor enkele minuten, daarna opent u het deurtje.
    U blijft naast de bench maar praat niet tegen de hond.
  5. Als u merkt dat de hond dit niet als vervelend ervaart, herhaalt u nogmaals deze oefening
    1 a 2 keer.  Niet vaker, de oefening mag geen spanning veroorzaken bij de hond.
  6. Let op dat de hond geen stress ervaart. Ziet u tussendoor stress-signalen?
    Ga dan niet door met de oefening. De hond is er nog niet aan toe.
    Stel deze training uit tot een later moment.

7. Na de herhaling van de oefening, blijft u nog even enkele minuten naast de bench zitten.
    En praat u NIET tegen de hond.

Het is de bedoeling dat de hond meer oog heeft voor zijn Kong of kauw-snack dan voor u en het open/gesloten deurtje.
  8. De volgende dag, neemt u wederom plaats naast de bench, op het moment dat de hond ontspannen is, maar nu laat u het deurtje open. De hond  moet niet uw aanwezigheid gaan associëren met opgesloten worden immers.
    De bench training moet niet voorspelbaar zijn voor de hond.

9. De derde dag, herhaalt u de oefening zoals omschreven onder punt 4 , maar nu sluit u het deurtje per keer 5 minuten langer.

10. De 4de keer gaat u niet naast de bench zitten maar neemt u 2 meter afstand en laat het deurtje open.

11. De 5de keer gaat u niet naast de bench zitten, u houdt wederom 2 meter afstand,
    na 5 a 10 minuten, sluit u voor 5 minuten het deurtje en herhaalt u de oefening met het openen en sluiten van het deurtje.

12. Als de oefeningen geen stress veroorzaakt, kunt op deze manier de afstand van uzelf  vergroten en het sluiten van het deurtje rustig opbouwen en deze  oefeningen om de 1 a 2  dag voortzetten.

13. Ziet u toch tussendoor stress-signalen,  tijdens het langer sluiten van het deurtje en de grotere afstand? Sluit dan niet meer het deurtje.
    Gun uw hond minimaal 2 dagen om deze nieuwe ervaring te verwerken en ga een stapje terug in de training. (afstand verkleinen en deurtje minder lang dicht)

14. Laat uw hond langzaam maar zeker, met geduld en opbouw in kleine stapjes,  aan de gesloten bench wennen. Altijd met positieve associatie voor de hond (kauw-snack - kong - snuffelkleed)

15. Te overhaast of geforceerd, veroorzaakt stress en zelfs paniek of angst.