HALSBAND OF TOCH BETER EEN TUIG?

BELANGRIJKE INFORMATIE, over de nadelen van een HALSBAND

Zoals u weer adviseren wij net na plaatsing van een hond deze dubbel aan te lijnen, aan zowel tuigje als halsband.
Dit puur uit veiligheid en ontsnappingen te voorkomen!

Wanneer de hond 1 van de lijnen uit uw hand trekt, dan heeft u altijd nog een andere lijn vast welke de hond veilig stelt.

Na een poosje, als de hond vertrouwd is met zijn omgeving en nieuwe situatie, komt de keuze:
Halsband of Tuigje?
Daarom een uitleg over dit onderwerp.

Stichting Friends4Straydogs geeft u graag advies met als belangrijkste punt, het WELZIJN van uw hond.

Halsband of Tuig?

Een goed passend hondentuig, ook wel harnas genoemd, heeft veel voordelen ten opzichte van iedere denkbare honden halsband.
Aan een goed passend Y-tuig zitten voor de hond géén nadelen in tegenstelling tot een halsband.

In de nek van de hond bevinden zich, net als bij ons, de luchtpijp, zenuwen, nekwervels, (slag)ader, lymfeklieren en schildklier.
Als een hond of eigenaar dus trekt aan de lijn krijgt de nek een klap, wat een nekletsel kan opleveren. Denk aan blauwe plekken, hoofdpijn of zelfs een whiplash. Maar ook het verschuiven van nekwervels, beschadiging van het strottenhoofd, luchtpijp of het zwellen van de klieren.

In meerdere onderzoeken wordt er verband gelegd tussen een halsband en oogproblemen op latere leeftijd.
Door de druk op de nek zou de oogboldruk toenemen, wat uiteindelijk kan leiden tot blindheid.

Zelfs als je een hond hebt die nooit trekt en je zelf ook nooit aan de riem trekt, zou het natuurlijk zomaar kunnen dat het toch een keer gebeurt. Stel, je hond ziet een konijn, kat of een bekende en hij probeert er heen te rennen terwijl hij aangelijnd is. Of je hond schiet de weg op terwijl er een auto aan komt, dan trek je hem er snel vanaf maar zijn nek heeft het flink te verduren.

Een goed passend Y-Tuig:

Ontziet de kwetsbare, gevoelige nek, zoals nekwervels, schildklier, strottenhoofd, zenuwbanen en belangrijke bloedvaten. Voorkomt schedeltrauma’s. De wervels van de wervelkolom inclusief die in de hals zijn met elkaar verbonden door kwetsbare tussenwervelschijven. Zowel een harde ruk, maar ook veel zachte kleine rukjes, kunnen het bewegingsapparaat van de hond ernstig beschadigen. Voorkomt zichtproblemen veroorzaakt door een verstoorde bloedsomloop. Door onder punt 2 genoemde oorzaak, kunnen problemen ontstaan bij het zien. Voorkomt whiplash door onder punt 2 genoemde oorzaak. Een whiplash bij de hond is komt regelmatig voor! Komt de gezondheid van de hond ten goeden omdat een borsttuig het drukpunt verlegt naar de borstkas.

Conclusie

Een halsband kan veel lichamelijke problemen veroorzaken bij honden. Met een Y- tuig is dit makkelijk te voorkomen.

Voor Stichting Friends4Straydogs is de veiligheid een zeer belangrijk item!
Wij stellen daarom ons  Veiligheidstuig  en dubbel aanlijnen verplicht!
Dit om zo de hond op een veilige manier te laten acclimatiseren en ontsnappingen te voorkomen.
Bouw samen met uw hond een band op en oefen het naast lopen.

Het welzijn van de rescue-honden is prioriteit, daarom gaat onze voorkeur uit naar een goed passend Y-tuig ipv een halsband!

Er is onderzoek naar dit onderwerp gedaan o.a door Anders Hallgren.

Als u op zoek bent naar een goed tuig, als opvolging van ons geadviseerde Veiligheidstuig

Met vriendelijke groet,

Stichting Friends4Straydogs