FOUTEN tijdens TRAINING HOND

De meest gemaakte FOUTEN tijdens TRAINING van je hond.

Oa de hond uitlaten en niet geconcentreerd zijn op de directe omgeving en geen zicht op de signalen van je hond en de prikkels vanuit zijn  directe omgeving waar de hond op kan gaan reageren.

Veel gemaakte FOUTEN tijdens training met je hond:

•  Train alleen wanneer je hond allert is en aandacht heeft voor u.

• Train niet te lang, 5 a 10 minuten per oefening en per keer is voldoende (concentratie)

• Te veel oefeningen achter elkaar. Rustmomenten zijn belangrijk voor verwerking.

• Te vaak oefenen, beter om de dag 1 a 2 oefeningen en tussendoor een keertje  hersenwerk
    ( bv. snuffelkleed, brokjes zoeken, Kong, Hand Toutch  enz.)

• Continue het 'commando" roepen/benoemen bij een opdracht.
    Geef de hond de gelegenheid zelf na te denken, een hond is geen robot immers.

• Te veel praten tegen de hond tijdens de training, dit begrijpt de hond niet, veel stemgeluid, ervaart de hond als zijn storende prikkels die verwarring en dus ook stress veroorzaken.
    De hond snapt niet wat u vraagt. Verwarring.

• Geen commando's door elkaar gebruiken  ("Hier en Zit", eerst "Hier", komt de hond naar u toe belonen en dan "Zit")

• Geen Positieve bevestiging, geen beloning (zodra de hond begrijpt wat de bedoeling is kan dit in stapjes de beloning worden afgebouwd. In de toekomst wel zo nu en dan blijven belonen voor bevestiging.)

• Te laat belonen, de hond koppelt niet meer zijn gedrag aan de bevestiging van zijn goede gedrag.

• Alleen trainen tijdens de les. Thuis tussendoor geen oefenmomenten, voor herhaling van de oefening(en)

• Dwangmatig trainen, met ruk(jes) aan de lijn aansturen ( oa met slipketting)

• Geen geduld vanuit het baasje.

• Baasje is niet in goede doen (moe, burn-out, emotioneel).
    De hond voelt dit aan, de spanning wordt overgedragen tijdens de trainen naar de hond toe. De hond voelt uw gemoedstoestand. Het baasje is altijd de begeleider van de hond.

• Boos worden op de hond. Training is leren, boos worden heeft geen enkele nut, de hond zal alleen maar onzeker worden of wellicht bang.  Dit is een emotie en de hond zal hierdoor niet meer train-baar zijn.
  • Onvoldoende de tijd nemen voor de hond, training moet even snel tussendoor....

• Vergeten plezier te maken, samen leren is leuk! Juist door samen educatief bezig te zijn zal de vertrouwensband met u groeien.

• Geen positiviteit uitstralen naar de hond (wordt niet boos als de hond de oefening niet begrijpt)

• Niet consenquent zijn, Neen is altijd neen en Ja is altijd ja

• Geen mentale uitdaging voor de hond, starre training. Oefen serieus maak ook speels. Trainen dient een leuke ervaring voor de hond maar ook voor het baasje te zijn. Samen bezig zijn en samen leren. Opbouw vertrouwensband.

Heel veel succes!

NA-ZORG

Heeft u een rescue-hond via stichting Friends4straydogs en heeft u een vraag naar aanleiding van onze Handleiding Rescue-hond?
Neem dan contact op met onze Na-zorg medewerkster en stuur ons een mail.

Vermeld de naam van de hond en omschrijf duidelijk waarover u graag advies wilt ontvangen.
stichtingfriends4straydogs@yahoo.com