Belangrijke informatie:
- Stichting Friends4straydogs voldoet aan alle eisen, gesteld door de Nederlandse overheid, en bemiddeld rescue honden en katten volgens de officiele wet- en regelgeving ingaand 1 november 2021:
- UBN & Trace
- Vakbekwaamheid Honden- en kattenbesluit
- KVK
- Huisdierenbijsluiter hond en onze manual.
- Stichting Friends4Straydogs werkt alleen samen met Europees gecertificeerde en ervaren dierentransporteurs.
- Alle honden en katten zijn voor de reis, klinisch onderzocht door gediplomeerde dierenartsen.
- Alle honden en katten voldoen aan de Europese richtlijnen met betrekking tot gezondheid, vaccinaties en vervoer naar Nederland.
- De 'onkostenbijdrage voor de hond/ kat is uw bijdrage voor de gemaakte kosten en is daarom GEEN koopsom.
- De 'onkostenbijdrage' is inclusief verplichte vaccinaties, medische controle, Europees paspoort, aanbrengen chip, ontwormen, anti parasiet behandelingen, sterilisatie/ castratie honden en katten ouder dan 8 maanden.
- De aanduiding van het formaat van de hond, kan in werkelijkheid iets afwijken.
Wij zijn afhankelijk van de informatie die wij ontvangen vanuit de opvang van de hond,
Het is ondoenlijk om binnen een armzalig asiel , iedere hond te meten en te wegen.
Het werkelijke formaat in de tekst van de hond kan hierdoor iets afwijken dan het vermelde formaat.
Voorbeeld 3punt- anti-ontsnapping tuig
1). De intake procedure:
1.1. De geïnteresseerde voor de hond/kat vult het contact- of interesseformulier in.
Dit formulier wordt door ons gelezen en besproken of de antwoorden kunnen passen voor de betreffende hond/kat.
1.2. Stichting Friends4straydogs hanteert de privacy wetgeving, mbt de persoonsgegevens van geïnteresseerde
1.3. Indien het team een denkt dat geïnteresseerde een match kan zijn, volgt er een orienterend gesprek en nodigen wij u uit voor de bel-afspraak.
Op dat moment zien wij de geïnteresseerde als serieuze kandidaat voor dit dier.
1.4. Indien het team van mening is dat het ingevulde interesseformulier, niet past voor de hond/kat waarop is gereageerd, volgt er een schriftelijk bericht per email. Dit kan zijn een afwijzing of voorstel voor een andere hond/kat waarvan wij denken dat dit dier beter aansluit bij de geïnteresseerde.
2). De adoptieprocedure
2.1. Zodra de hond of kat voor u is gereserveerd, dienen er een aantal belangrijke zaken geregeld te worden.
Zoals het reserveren van de reis en bezoek aan de dierenarts.
De onkostenbijdrage bestaat uit, de reserveringskosten/reiskosten (hond 200 euro/kat 150 euro).
De onkostenbijdrage bestaat uit, bijdrage medische/dierenarts kosten.
Dit kan per dier wisselend zijn en is afhankelijk van het tarief van de dierenarts en leeftijd van de hond.
2.2. Bijkomende Kosten en voorwaarde voor zijn, de importmelding verzorg door onze stichting door een dierenarts in Nederland a 25 euro (zie uitleg op deze pagina).
Het 3-punt-anti-ontsnapping-tuigje inclusief verzendkosten in Nederland a 35 euro
2.3. De gevraagde onkostenbijdrage voor hond of kat, is een bijdrage voor de gemaakte kosten en geen koopsom en niet altijd kostendekkend.
Stichting Friends4straydogs, is een non-profit organisatie en werkt volledig zonder winstoogmerk.
Ons team en onze contacten zetten zich volledig belangeloos in.
3). De reservering van de hond of kat.
3.1. Op het moment van ontvangst van de reservering per email, is de reis voor de hond of kat, is ondertussen door ons gereserveerd.
3.2. De onkostenbijdrage met hierbij het anti-otsnappingtuigje enkosten importmelding, dienen uiterlijk 7 dagen voor de reisdatum per bank, aan stichting Friends4straydogs te zijn voldaan.
3.3. Indien een hond of kat niet is gesteriliseerd/gecastreerd wordt er 50 euro borg in rekening gebracht. Deze borg ontvangt u retour na overleg van de originele factuur behandelend dierenarts op uw bankrekening, binnen 10 maanden na de reisdatum van deze hond of kat.
Het 3-punt veiligheidstuigje en importmelding, is niet van toepassing bij adoptie van een kat.
3.4. Uiterlijk 2 dagen voor de reis wordt de hond of kat, klinisch gecontroleerd door de dierenarts.
Dit is voor afgifte van het officieel Europese gezondheidscertificaat,
De hond of kat wordt voor de reis, ontwormd en behandeld tegen parasieten.
3.5. Wij streven naar een reisdatum van maximaal 2 à 3 weken na reservering van de hond of kat. (n.v.t. voor honden die reeds in Nederland verblijven).
3.6. Indien de hond of kat, op verzoek van adoptant, niet kan reizen op de eerste geplande reisdatum naar Nederland, b.v. vakantie, verhuizing enz. en hierdoor de hond of kat langer binnen de opvang dient te logeren, zijn wij hiervoor genoodzaakt een vergoeding van 2 euro per dag in rekening te brengen voor de verzorging en voer. Immers de hond of kat is voor u gereserveerd. De opvang is noodopvang en geen pension.
3.7. Wij verwachten van de adoptanten een goede voorbereiding, als toekomstige verantwoordelijke houder van de hond of kat. Van belang is de informatie over acclimatiseren en begeleiding van de hond (zie de website), goed door te lezen, maar ook praktische zaken zoals verlof, deugdelijke looplijnen, halsband, kwalitatief goed voer, bench en mand of kussen, voerbak, waterbak, enz.)
4). Annulering na reservering hond of kat.
4.1. Na ontvangt door adoptant van de reservering, zijn er kosten gemaakt om de hond of kat te laten reizen.
Dit is op verzoek van de adoptant, immers u wilde de hond of kat een “thuis” bieden.
4.2. Deze gemaakte kosten, de reserveringskosten, dienen wij dan ook in rekening te brengen. Voor een hond is dit 200 euro voor een kat 150 euro. Immers de reservering is reeds gemaakt voor de reis, er is een kennel gereserveerd, hier zijn kosten aan verbonden. Restitutie is voor de reeds gemaakte reservering, dan ook niet meer mogelijk.
4.3. Indien de hond of kat in de week van de reis geannuleerd is, zijn wij tevens genoodzaakt de kosten voor de verplichte medische controle en bloedtest in rekening te brengen.
Indien de hond of kat op een later moment, na de annulering alsnog wordt geadopteerd, dienen deze kosten opnieuw gemaakt te worden.. De eerder controle en bloedtest is op een later moment van adoptie niet meer geldig. Dit brengt dubbele kosten met zich mee..
De stichting en de verzorger van de hond of kat is niet verantwoordelijk voor deze gemaakte extra kosten, na annulering binnen 7 dagen van de reis. Annuleringkosten binnen 7 dagen van vertrek naar Nederland bedraagt de reiskosten (200 euro hond en 150 euro kat) met hierbij de kosten bloedtest, controle dierenarts, ontworming en antiparasiet behandeling. Deze zijn allen verplicht gesteld 1 week voor de reis,
4.5. Annuleren en restitutie gedeelte onkostenbijdrage van de hond of kat, dient schriftelijk aangevraagd te worden met hierin vermeld de reisdatum hond of kat en bankrekeningnummer te zenden naar E-mail: stichtingfriends4straydogs@yahoo.com
5). Importmelding en registratie hond of kat.
5.1. Officieel dient u als nieuwe houder van de hond of kat binnen 14 dagen na aankomst, uw het chipnummer nieuwe huisdier te registreren op uw naam. De databank hiervoor is www.ndg.nl
5.2. Voor honden, wordt de importmelding door stichting Friends4straydogs zelf geregeld op ons UBN-nummer, waardoor het chipnummer vrij komt voor registratie op uw naam.
Voor katten is dit alleen de chipregistratie en is dit direct door adoptant online te regelen via de databank www.ndg.nl
5.3. De nieuwe houder verplicht zich ertoe de overeenkomst voor de hond of kat in te vullen
Voor honden staat deze overeenkomst online en is toegankelijk met een wachtwoord, zie voor uitleg de reserveringsemail door u ontvangen.
De nieuwe houders van katten, ontvangen de overeenkomst per e-mail
5.4. Stichting Friends4straydogs voldoet aan de Europese regel- en wetgeving m.b.t. gezondheid, vaccinatie en transport.
6). Nazorg.
Stichting friends4straydogs is een betrokken organisatie, ook na bemiddeling van de hond of kat.
Om de houders op weg te helpen is door ons de Handleiding rescue- hond samengesteld en geschreven.
Het kan zijn dat u toch een vraag heeft over dit belangrijke proces of tegen een probleem aanloopt.
Hiervoor is onze nazorg bedoeld. De nieuwe houder van de hond of kat is verantwoordelijk voor de begeleiding.
Onze nazorg staat u hierin bij met advies en tips.
6.1. De nieuwe houder van de hond is bereid contact op te nemen met onze nazorg medewerkster, voor updates over de hond en kat en op het moment dat de houder tegen een probleem aanloopt.
6.2. Na adoptie voegt de houder van de hond of kat, het telefoonnummer van de nazorg, in contacten.
Indien u een vraag heeft of advies nodig heeft, stuur dan onze nazorg-medewerkster een whatsapp berichtje, met hierin duidelijk uw naam, de naam van de hond en adoptie-datum.
Onze nazorg-medewerkster neemt z.s.m. contact met u op.
6.3. Indien de nazorg aanvullend advies nodig heeft n.a.v. uw vraag of probleem neemt zij contact op met de honden-gedragstrainer waar onze stichting nauw mee samenwerkt.
6.4. Als blijkt dat de nazorg niet zelf een passend antwoord of advies kan geven, n.a.v. de hulpvraag, geven wij advies om contact op te nemen met een goed bekendstaande gedragstrainer die samen met u oplossingsgericht aan het werk gaat. Een honden- gedragstrainer is een andere discipline dan een zogenaamde hondengedrag-kundige. Onze ervaring is helaas dat deze een verslag schrijven maar niet oplossingsgericht samen met de houder en de hond aan het werk gaan, met alle gevolgen van dien. Juist dit willen wij met onze nazorg vermijden.
Overleg daarom altijd vooraf met onze nazorg-medewerkster, voordat u een traject inslaat samen met een zogenaamde gedragstherapeut of bepaalde training/methode, waarvan achteraf blijkt dat deze methode niet past bij de hond of kat en de problemen hierdoor toenemen.
Helaas zijn er veel zogenaamde hondengedrag-kundige actief met of zonder mooi diploma maar in de praktijk vaak niet tot oplossingen komen. In de praktijk zien wij te vaak geen afname maar toename van het probleem.
6.5. De door de stichting aangeboden nazorg, is service, echter medewerking van de houder hond, is wel een vereiste. De adoptant is immers zelf de begeleider van de hond.
Ons team heeft jarenlange ervaring met bemiddeling, begeleiding en opvang van (buitenlandse)honden.
Onze ervaring is: Indien het acclimatiseren niet slaagt dit in 99% van alle situaties
aan de verkeerde begeleiding te wijten is.
Te vaak wordt de tijd en het geduld onderschat, dat nu eenmaal het acclimatiseren vraagt voor de hond.
Men neemt de informatie niet serieus en denkt zelf het beter te weten.
Dit is dan ook de reden dat onze stichting werkt met een procedure voor adoptie om zo een
inschatting te kunnen maken of de kandidaat past voor de gekozen hond.
Zo willen wij achteraf teleurstelling en herplaatsing vermijden.
7). Herplaatsing hond of kat na adoptie.
7.1. Indien de hond of kat na adoptie, herplaatst dient te worden, dient u stichting Friends4straydogs hiervan op de hoogte te stellen.
7.2. Zonder toestemming van stichting Friends4straydogs, mag de hond of kat niet herplaatst te worden,
door de adoptant.
7.3. Er wordt met u een bel-afspraak gemaakt door onze zorgmedewerkster om de situatie met u te bespreken.
7.4. Het kan zijn dat een goede begeleiding en training de oplossing is.
Dit wordt dan ook met u besproken en de mogelijkheden hiervoor genoemd.
7.5. Indien er een andere reden is voor herplaatsing, start stichting Friends4straydogs hiervoor een procedure voor herplaatsing. De hond of kat verblijft bij de huidige adoptant totdat er een gastouder of nieuwe adoptant is gevonden.
7.6 Stichting Friends4straydogs rekent geen kosten afstandskosten bij herplaatsing.
7.7. Stichting Friends4straydogs vraagt wel een vergoeding voor de gemaakte advertentiekosten.
7.8. indien een vrijwilliger, verbonden aan stichting Friends4straydogs, de hond of kat moet ophalen, voor opvang of vervoer naar de nieuwe adoptant, wordt er een vergoeding gevraagd voor dit vervoer (brandstofvergoeding).
7.9. Indien adoptant bij herplaatsing, zelf een nieuwe adoptant voordraagt en de hond/kat wordt met toestemming van Friends4straydogd herplaatst, of adoptant besluit toch de hond/kat te houden, berekend Friends4straydog de gemaakte advertentie kosten door aan de eerste adoptant van de hond/kat.
7.10. Stichting Friends4straydogs is er geen restitutie mogelijk van de door de adoptant betaalde onkostenbijdrage voor de hond. De onkostenbijdrage is immers geen koopsom, wel een bijdrage voor de gemaakte kosten voor de hond of kat.
7.11. Bij herplaatsing van de hond of kat, komt de bijdrage gevraagd voor de herplaatsing aan de nieuwe adoptant, ten goede aan het asiel/opvang van de hond, zodat door deze donatie als voorbeeld een oud en versleten hok vervangen kan worden.
7.12. Stichting Friends4straydogs werkt altijd in belang welzijn van de hond of kat
Ook als de hond herplaatst dient te worden en volgen wij de procedure voor adoptie, waarbij match met kandidaat van groot belang is.
7.13. De huidige adoptant(en), dient mee te werken aan deze herplaatsing door o.a. foto’s en video’s en omschrijving van de hond of kat aan te leveren aan stichting Friends4straydogs Maar ook navolgen adviezen vanuit de nazorg en ontvangst kandidaat bij u thuis, voor de kennismaking met de hond of kat.
7.14. Bij herplaatsing verzorgd Friends4straydogs de administratieve afhandeling hiervoor.
7.15. De eerste adoptant dient bij herplaatsing de afstandsverklaring te ondertekenen.