Home » INTAKE-FORMULIEREN » NIEUWE WETGEVING

NIEUWE WET & WAT IS EEN GOEDE OFFICIELE ORGANISATIE

• Per 1 november 2021 is in NL de wetgeving aangepast voor het importeren van honden.

Wij geven u hier een uitleg hoe onze stichting vanaf 1 november a.s. te werk gaat,
    passend binnen deze nieuwe wetgeving in Nederland.

Ook geven wij hiermee het verschil aan hoe een goede officiële organisatie honden en katten dient te bemiddelen.
    Helaas zijn de laatste jaren steeds meer non-officiële bemiddelaars actief die niet voldoen aan de eisen gesteld door de overheid.
    Deze rommelaars denken goed te doen echter het tegendeel is waar.
    Vele honden komen hierdoor niet goed terecht en dienen achteraf herplaatst te worden.... Dit kan niet de bedoeling zijn.

Stichting Friends4straydogs is een geregistreerde stichting, dwz:

• Inschrijving KVK (verplicht)

• UBN registratie (verplicht)  Rijksdienst voor Ondernemers (overheid)

• Vakbekwaamheid honden en kattenbesluit (verplicht)

Alleen organisaties die voldoen aan bovenstaande 3 punten, zijn legaal, anders niet.
    D.w.z . dat alleen inschrijving bij de Kvk niets zegt over legaliteit van de organisatie.

Vraag dit vooraf na, indien u een rescue- hond of kat heeft gezien en graag wilt "adopteren".
    Ga niet zomaar met een willekeurig persoon of zogenaamde organisatie in zee.

Let ook op de overeenkomst/contract, indien men werkt met een bruikleen overeenkomst, bent u wettelijk niet de eigenaar van de hond en kunnen er vervelende clausules samenhangen indien de hond herplaatst dient te worden. Onze stichting werkt met een een bemiddelingsovereenkomst, zonder boeteclausules.

Hoe herkent u een goede organisatie?

• Kritische procedure vooraf, uitgebreid vragenformulier met ook inzicht-vragen, gevolgd door uitgebreid inhoudelijk gesprek gericht op het acclimatiseren van de hond, gevolgd door een (online) huisbezoek.

• Verplicht veiligheidstuig bij aankomst van de hond.

• Duidelijke en transparante informatie op de website, over de hond en kat zelf , maar ook wat u kunt verwachten net na aankomst van uw nieuwe maatje en hoe u het acclimatiseren dient te begeleiden.

Bij ons is dit de Handleiding Rescue-hond 2021 die met regelmaat wordt aangevuld met nieuwe informatie.
      Voor u als verantwoordelijk nieuw baasje van een rescue-hond, een duidelijk naslagwerk, waarin alle belangrijke punten staan omschreven en uitgelegd, waar u mee te maken krijgt.
      Deze informatie is vanuit onze jarenlange ervaring opgebouwd, maar ook afkomstig van goede hondengedrag-therapeuten en trainers, samengevat binnen deze Handleiding.

• Is er nazorg aanwezig? Wordt er met u contact opgenomen nadat de hond bij u is voor eventuele vragen?
      Kunt u terecht voor advies zodra de hond er is? Werkt de organisatie samen met een ervaren hondengedrag-coach of therapeut en trainer?  Binnen onze stichting is dit heel goed geregeld.

• Hoeveel honden en katten bemiddeld de organisatie? Zijn dit er tientallen per maand of per jaar?
      U kunt zich afvragen of een organisatie die per maand relatief veel honden plaatst, wel zo zorgvuldig is met deze plaatsingen.

En dan nog maar niet te spreken over de nazorg indien u tegen een probleem aanloopt.

Men kan zich ook serieus afvragen indien een organisatie meerdere keren per maand of 1x per maand meer dan dan 25 honden plaatst er geen sprake is van (verkapte) handel i.p.v. rescue.

• Is de organisatie zelf direct betrokken bij rescue? Zijn er donaties vanuit de organisatie, naar de opvang van de honden en katten?

Denk aan voer, sterilisaties, medische hulp aan dieren die zwaar verwaarloosd of gewond zijn aangetroffen? Vind u dit terug in de informatie, is men transparant? Of is het lauter alleen bemiddeling?

Stichting Friends4Straydogs ondersteunt maandelijks financieel zodat de rescuer goed voer kan kopen en de rekening van de dierenarts kan voldoen. Ook zijn wij rechtstreeks betrokken bij directe redding van honden en katten in grote nood die dringend medische zorg nodig hebben. Wij staan in direct contact met de rescuer en bieden direct hulp waar mogelijk.

Een goede organisatie HELPT ter plaatse waar nodig en ondersteunt maandelijks de opvang en rescuers in het veld zodat zij de dieren kunnen blijven redden.

• Waar komt uw hond of kat vandaan? Rechtstreeks vanuit een public shelter? Of eerst opgevangen binnen een prive opvang of bij de rescuer thuis.

• Wist u dat zogenaamde gastouders of opvanggezinnen in Nederland, dienen te voldoen aan het vakbekwaamheid diploma  "Honden-en katten besluit" ? Zo niet dan is de opvang vanaf 21 november 2021, illegaal.

Hoe werkt Stichting Friends4Straydogs?

• Alle honden en katten die wij plaatsen zijn bemiddeld tussen de nieuwe eigenaren en de rescuer in het geboorteland van de hond of kat, die volgens de officiële regels ook daar officieel zijn geregistreerd en vooraf aldaar verblijven in de opvang.

• Stichting Friends4Straydogs hanteert een procedure voor bemiddeling, waarbij mogelijke match voor de betreffende hond of kat een voorwaarde is voor de bemiddeling van het dier van uw keuze.

• De dieren reizen met officieel Trace vervoer (dat betekend, gecertificeerd dierenvervoer, goed bevonden voor vervoer van honden en katten in  Europa). De bussen zijn gekeurd en voorzien van climate control en goede veilige kennels voor de dieren. Het personeel is opgeleid om de dieren te verzorgen. Er zijn minimaal 2 chauffeurs aanwezig.

• Volgens de nieuwe wetgeving dient uw hond direct geleverd te worden aan het adres van de nieuwe eigenaar. De hond wordt dus naar u thuis gebracht door de transporteur.

• Ook dient u als nieuwe eigenaar van een hond of kat van over de grens, officieel een UBN nummer aan te vragen, via de website van RVO.

Dit is als nieuw toekomstig baasje, uw eigen verantwoordelijkheid. Hierin heeft de stichting geen uitvoerende en geen controlerende taak. Echter kan het zijn dat uw dierenarts bij de registratie van uw hond of kat hier naar vraagt.

Voordeel is:

• U hoeft niet te wachten op het meeting-point, op de route van de bus.

• U hoeft zelf niet voor vervoer te zorgen, of zelf te reizen naar dit meeting-point.
      Dit scheelt tijd, wachten op het meeting-point (parkeerplaats aan de rijksweg), de terugreis naar huis
      en indien er vertraging is kunt u deze thuis afwachten ipv op de parkeerplaats.

Vanuit heel Nederland kwamen de nieuwe baasjes naar dit meetingpoint voor de overdracht van hun hond of kat. Sommige diende hiervoor een lange afstand te rijden. Dit is dus niet meer aan de orde.
    Tot zover zien wij als team meer voordelen dan nadelen mbt het vervoer voor het dier zelf.
    In de praktijk gaan wij dit ervaren. Vanaf 1 november worden alle honden en katten naar huis gebracht door onze 2 transporteurs die wij hiervoor bereid hebben gevonden en willen meewerken aan deze nieuwe wetgeving.

Indien u (bij een andere organisatie) wel uw hond zelf dient op te halen op een meetingpoint, wel of niet aan de openbare weg of vanuit een afgesloten lokatie, rechtstreeks vanuit de bus in uw auto, dan kunnen wij u melden dat deze werkwijze niet meer is toegestaan en dus illegaal is.

Indien er controle aanwezig is, of omstanders, wellicht een ontevreden adoptant, belt de politie/handhaving/melding NVWA, dient u er rekening mee te houden, dat u als baasje zelf verantwoordelijk bent voor de kosten die hier mee samenhangen.
    Denk hierbij aan de kosten van een dierenarts die ter plaatse dient te komen, verplichte quarantaine van uw hond elders, met hier bovenop ook een boete......... En zelfs euthanasie van uw hond indien blijkt dat er grove nalatigheid is.

• Wij nemen dan ook als verantwoordelijke en officiële stichting NIET dit risico!

En daarom heeft stichting Friends4straydogs gekozen voor directe bezorging van uw hond op uw adres, dit is namelijk wel legaal en volgens de nieuwe wetgeving toegestaan.

De hond reist op uw naam.

Dat betekend dat op het officiële reisdocument van uw hond of kat, uw naam en adres gegevens staan vermeld. Uw adres is de officiële eindbestemming van uw hond

Dit Trace-document ontvangt u bij de overdracht van de hond/kat, samen met het Europese paspoort van uw hond of kat en is uw bewijs dat uw nieuwe maatje volgens de Europese regels naar NL is vervoerd.

• Voor de verplichte chip-registratie in NL, dient u binnen 14 dagen, na aankomst van uw hond of kat, deze te registeren bij uw dierenarts.

• Alleen uw dierenarts heeft toegang tot de nieuwe databank en alleen hij of zij, kan deze registratie officieel doen.

Deze maatregel betreuren wij, juist omdat wij denken dat de registratie, hierdoor sneller wordt vergeten.
    Een groot risico op het moment dat de hond of kat ontsnapt.
    Vanuit de stichting is op dit punt geen controle meer mogelijk om te checken of uw hond of kat wel is aangemeld.

Indien u vragen heeft, stuur ons gerust een mail.
    Wij dienen de wetgeving na te volgen, die door de overheid ons is opgelegd.

Wij zijn van mening dat de nieuwe wet geen afname van de illegale hondenhandel ter weeg brengt.
    Immers illegaal blijft onder de radar, illegaal is immers niet geregistreerd en vervoer zonder officiële documenten (Trace en zonder registratie) in particuliere auto's , touringcars, verstopt in vrachtwagens  ect. en hierdoor lastig controleerbaar, mede doordat deze handelaren samenwerken met malafide dierenartsen in Nederland en België.

Kortom wij zijn van mening dat het dierenleed niet door deze nieuwe wet zal gaan afnemen.

Alle dieren die vanaf 1 november 2021, door onze stichting zijn bemiddeld, reizen en dienen geregistreerd te worden volgens bovenstaande uitleg.